Pokud vznikne škoda, bývá za ni někdo zodpovědný a ten by ji měl taky zaplatit. Když se to ovšem stane v obchodě nebo restauraci, nemyslete si, že za ni vždy může provozovatel zařízení.
Vezmete si hezké a drahé šaty a jdete si s přáteli sednout na večeři do restaurace. Vše je v pořádku do doby, kdy číšník přináší například kávu a při podávání na váš stůl vám svrhne šálek na šaty. Případně jdete s dětmi do cukrárny, kde jedno z ratolestí upadne na vlhké podlaze a shodí ze stolu cennou vázu. Jak se v takovém případě zachovat?
Může za to hospodský
Provozovatel prodejny má odpovědnost za to, co se v jeho zařízení děje. Odpovědnost je to velká, ale má své hranice. Zaplatit by měl škody, které způsobí on nebo jeho zaměstnanci, platí i tehdy, když má škoda původ ve vlastním provozu prodejny.
Podle brněnské advokátky Jany Hejdové totiž není důležité, jestli ke škodě došlo, protože některý ze zaměstnanců nedbal svých povinností nebo jestli se škodě dalo či nedalo předejít. Provozovatel prostě odpovídá za všechno, co provozem svého zařízení, prodejny i restaurace způsobí. A to i tehdy, kdyby při své činnosti neporušil žádnou zákonnou povinnost.
Za vás ale nezodpovídá
Jiná situace ale nastane, když vám způsobí škodu jiný zákazník. V tu chvíli už za ni provozovatel zařízení neodpovídá a vy se musíte srovnat právě s tímto konkrétním zákazníkem. Prudké reakce se nedoporučují, naopak adekvátní reakce vám v tomto okamžiku může ušetřit mnoho nepříjemností.
Je samozřejmé, že v případě, kdy se viník nehody, která vám způsobila například poskvrnění šatů, omlouvá a je ochoten vše nějak napravit, jistě se s ním v klidu dohodnete. Pokud se ale chová neurvale, nebo se snaží před odpovědností uniknout, je to horší.
Pokud jste v roli poškozeného, můžete proti „pachateli“ sám zakročit a pokud možno přiměřeným způsobem si vynutit jeho pozornost. To samozřejmě ale jen v případech, kdy vidíte, že pomoc například městské policie mohla přijít pozdě a viník by mohl upláchnout.
Když tedy začne viník z místa činu utíkat, vy mu smíte zabránit v opuštění místa činu do chvíle, než na místo dorazí policie. Musíte to ale udělat přiměřeným a vhodným způsobem. Policie pak může viníka prolustrovat, tedy vyzvat k prokázání totožnosti, pokud usoudí, že na tom má jiná osoba, tedy vy, tzv. právní zájem.
Jednání viníka pak může podle doktorky Jany Hejdové naplňovat podle výše škody znaky trestného činu nebo přestupku. V takovém případě se policie ujme i dalšího postupu. Měla by pak celý případ prošetřit. V každém případě vám ale zprostředkuje informace, proti které konkrétní osobě podáte žalobu na náhradu škody. Jestliže budete chtít odhalit, kdo je viníkem až později, nebude to jednoduché. A určitě se nespoléhejte na to, že je v místnosti kamerový systém.
V restauraci ztracený kabát?
Ničí kluby a spolky restaurace?
Prokázání škody
Když dojde v restauraci nebo prodejně k nějaké škodě, neměli byste na to být sami. Můžete si na pomoc zavolat personál zařízení, který patrně také rád pomůže, pokud bude poškozeno třeba zboží, nebo interiér zařízení.
V každém případě musíte myslet na to, že událost je vhodné nějakým způsobem zdokumentovat, třeba nafotit mobilem, a výši škody přesně vyčíslit. Před soudem totiž nestačí jen označit viníka. Budete muset skutečnost, že se škoda stala a jak k ní došlo, prokázat. Krom fotografií jsou dobrým důkazem svědectví, tedy výpovědi jiných zákazníků, kteří vše viděli. Je proto dobré si poslat jejich adresy.
Podle Jany Hejdové by měl poškozený nejméně sedm dní před podáním žaloby k soudu zaslat viníkovi výzvu k uhrazení částky, která škodou vznikla. Jinak totiž nebude u soudu oprávněn žádat o náhradu nákladů řízení.
(foto Pixabay)